Wosk Samochodowy

Zakup opon samochodowych to niemały wydatek, dlatego wielu kierowców zastanawia się jak na tym zaoszczędzić. Dobrym wyjściem wydaje się zamówienie jednego kompletu opon całorocznych, zamiast dwóch odrębnych: letniego i zimowego. Nie zawsze jest to jednak rozwiązanie optymalne. Dużo zależy od tego jak wykorzystujemy samochód, po jakich drogach jeździmy i ile rocznie pokonujemy kilometrów. Postanowiliśmy stworzyć krótki poradnik na ten temat, w którym rozwiejemy najczęstsze wątpliwości.

Charakterystyka ogumienia sezonowego

Najczęściej kierowcy posiadają dwa komplety opon, osobne na zimę i na lato. W warunkach atmosferycznych, jakie panują w Polsce, jest to zdecydowanie najbardziej optymalne wyjście z sytuacji. Nie istnieje bowiem takie ogumienie, które tak samo dobrze zachowywałoby się przy -20*C mrozu i +30*C upału. Trzeba też wziąć pod uwagę, że latem przy silnym nasłonecznieniu, powierzchnia asfaltu może być rozgrzana nawet do +60*C i więcej. Jest to zbyt duża różnica temperatur, przekraczająca nawet 80*C, stąd właśnie używanie dwóch kompletów opon jest rozwiązaniem najbardziej wskazanym.

Wadą jest konieczność pamiętania o regularnych zmianach ogumienia o odpowiedniej porze roku. Jazda na niewłaściwym komplecie opon jest bardzo niekorzystna. Letnie wykonane są z twardej mieszanki, która w niskich temperaturach nie jest w stanie zapewnić odpowiednio wysokiej przyczepności. Nie będzie też radzić sobie w śniegu i błocie pośniegowym, ponieważ nie posiada lameli, które mają zdolność wgryzania się w podłoże. Z kolei jazda na oponach zimowych latem będzie powodować ich bardzo szybkie ścieranie się, a także nadmierne zużycie paliwa. Miękka mieszanka gumy nie zapewni też odpowiedniej przyczepności w zakrętach.

Opony całoroczne – rozwiązanie bez wad?

Zakup jednego kompletu ogumienia całorocznego, zamiast osobnych opon na zimę i lato, może pozwolić nam zaoszczędzić sporo środków finansowych. Czy jest to jednak rozwiązanie idealne? Niestety nie. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, nie da się stworzyć takiej mieszanki gumy, która będzie zachowywać się równie dobrze w skrajnych warunkach temperaturowych. Nie znaczy to jednak, że opony całoroczne nie mają racji bytu. Dobrze sprawdzają się, gdy:

  • nie robimy dużych rocznych przebiegów,
  • jeździmy głównie po mieście,
  • w naszym rejonie drogi są regularnie odśnieżane,
  • nie osiągamy dużych prędkości,
  • samochód nie dysponuje dużą mocą silnika.

Zaletami jest też brak konieczności pamiętania o zmianie ogumienia wiosną oraz jesienią i ponoszenia opłat za te wymiany. Jeżeli mieszkamy w bloku i nie mamy gdzie zmieścić nieużywanego kompletu opon, trzeba jeszcze dopłacać za usługę ich przechowywania. Warto też rozważyć zakup ogumienia wielosezonowego gdy posiadane przez nas sezonowe opony są już mocno zużyte, a nie mamy środków by kupić dobrej jakości nowe komplety na lato i zimę. Zdecydowanie lepszym wyborem jest wtedy wybrać jedne markowe opony całoroczne, niż kupować najtańsze sezonowe. Zwłaszcza gdy auto służy nam tylko dla dojazdów do pracy, po dobrze odśnieżonych drogach w mieście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *